marți, 1 octombrie 2013

Banii n-aduc fericirea?

Nu îmi place să vorbesc despre bani, însă aud tot mai des în ultima vreme expresia „banii n-aduc fericirea”. Sincer, mă enervează la culme expresia asta. Motivul? pentru ca nu prea înțeleg ce vrea să spună expresia asta. Admit faptul că există oameni în lumea asta pentru care banii sunt un important factor de stres, însă aici mă refer la acei oameni putred de bogați, aceia care nu mai știu ce să facă, nu mai știu pe ce să-i cheltuie de mulți ce au. Și de parcă nu ar avea destul, tot nu se satură și vor mai mulți și mai mulți. Dar aceștia sunt doar câțiva, un număr nesemnificativ raportat la populația globului, așa că nu înțeleg generalizarea.

Banii n-aduc fericirea? Dar lipsa lor o aduce? Nu am văzut nici un om sărac să sară în sus de bucurie strigând „nu am bani și de aceea sunt fericit!”. Nu am văzut nici un om sărac să zâmbească larg spunând „sunt cel mai fericit om din lume pentru că sunt sărac”. În schimb am văzut oameni săraci necăjiți, oameni cu capul plecat, triști, apăsați de griji, de nevoi, oameni al căror spirit a fost distrus. Cineva spunea odată că nimic nu distruge spiritul mai mult decât sărăcia. Nu avea dreptate? În plus, rezultatul unor studii asupra creierului uman au relevat faptul că „sărăcia  impune o povară mentală echivalentă cu pierderea a 13 puncte de IQ”. Greu de crezut, nu-i așa? Credeți că acești oameni sunt fericiți, au puterea sau dorința de a fi fericiți? Sincer, nu cred. Un om al cărui spirit a fost învins de sărăcie cu greu poate ieși din starea în care se află, din situația în care a ajuns. Un astfel de om poate ajunge precum Jean Valjean (Mizerabilii), tocmai din cauza sărăciei.

Și atunci cum rămâne cu banii n-aduc fericirea? Care e legătura, că eu sincer nu o văd. Poate banii nu pot cumpăra fericirea ... asta așa este, fericirea ca multe altele nu poate fi cumpărată. Să vă spun cum văd eu lucrurile. Banii aduc confortul de care avem nevoie pentru a ne permite să fim fericiți. Banii aduc o stare de relaxare care ne permite să fim fericiți. Sunt multe lucruri de care avem nevoie, lucruri pe care nu le putem obține altfel decât cu bani. Sunt multe bucurii în viață pe care nu le putem obține decât cu bani. Se spune că dacă ai bani, poți cumpăra o casă, dar nu un cămin. OK, dar eu întreb, poți avea un cămin dacă nu ai o casă? Cu bani poți cumpăra medicamente, dar nu sănătate. OK, dar dacă ești bolnav cum te însănătoșești? Privind fericit cerul înstelat? Și cea mai tare... cu bani poți cumpăra oameni dar nu și respect. Perfect de acord, dar credeți că dacă ați umbla în zdrențe, în haine rupte ați fi respectat? Nu cred.

Și atunci, cum rămâne? Aduc sau nu aduc banii fericirea? Eu spun că asocierea de cuvinte este greșit aleasă. Banii nu ne fac automat fericiți, dar nici lipsa lor nu reușește. Pe de altă parte, nu înseamnă că dacă ai bani nu poți fi fericit, iar dacă nu îi ai poți. Banii sunt bani, sunt necesari și atât. Nu au nici o legătură directă cu fericirea. Sau?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu