joi, 19 septembrie 2013

Primii pași ai discriminării

Discriminarea este o problemă care ne afectează pe fiecare. Motivele sunt variate începând cu discriminarea pe criterii de vârstă, de avere, de convingeri politice, dar și de rasă, etnie, sex, religie sau orientare sexuală. Indiferent de motivul ei, discriminarea este absolut nejustificată. Cu toate că există legi menite să apere oamenii împotriva discriminărilor de orice fel, din ceea ce vedem că se întâmplă în jurul nostru se pare că acest fenomen nu va dispărea niciodată.

Mă întrebam cum apare acest comportament discriminatoriu și de ce unii oameni se cred îndreptățiți să-i judece pe alții după niște criterii absolut neîntemeiate. Mi-am răspuns singură la întrebări observând (din nou!) copiii din clasa fiului meu. Acum îmi dau seama cât de multe putem învăța noi, ca adulți, doar observând comportamentul copiilor atunci când nu sunt supravegheați. Poate nu vă vine să credeți, însă am descoperit în comportamentul lor forme primare de discriminare. Este adevărat că au un nivel și efecte diferite de cele în care sunt implicați adulții, însă  un copil, pus în fața unor astfel de acțiuni, poate resimți foarte puternic efectul lor. Un copil discriminat poate simți cum întreg Universul se răstoarnă. La ce mă refer atunci când fac asemenea afirmații? Ei bine, la expresii mult folosite de către copii însă nu cu scopul de a face afirmații de valoare, ci cu scopul de a jigni, de a-și bate joc, de „a face mișto” de alți copii. Expresii de genul: „o-che-la-ris-tul, o-che-la-ris-tul” sau „Cris-ti a-re gu-mă roz. Cris-ti a-re gu-mă roz.”. Fiul meu poartă ochelari încă din clasa întâi. Nu îi poartă pentru că este mai „cool” așa, ci pentru că are nevoie de ei. Primele tentative de a-l face pe fiul meu să se simtă prost pentru că poartă ochelari au început încă din clasa întâi. Persoanele care i-au spus ochelaristul au reușit la început să îl facă să se simtă diferit de ceilalți și a venit plângând acasă. Am avut noroc cu faptul că fiul meu s-a dovedit a fi foarte înțelegător când i-am explicat că nu are motiv să se supere, pentru că el chiar este ochelarist. Ochelarist înseamnă o persoană care poartă ochelari, așa că acel copil care i-a spus astfel, nu a mințit ci a spus adevărul. Nu am discutat despre tonul în care i-au fost adresate cuvintele și așa am trecut ușor peste incident. Cât despre guma roz, se pare că unul dintre colegii lui a fost deranjat de radiera fiului meu, care nici nu remarcasem ca era roz și a început să îl arate cu degetul și să strige în gura mare. Nu mult le-au trebuie colegilor de clasă să se alăture celui care striga. Fiul meu a dat și de data asta dovadă de maturitate și mi-a spus nici nu îi pasă, nu i-a băgat în seamă pe colegi, că lui îi place guma aceea roz dar ar vrea să o schimbe totuși.

Acum că am văzut de unde începe comportamentul discriminatoriu, am mai multe întrebări decât aveam la început. De unde vine nevoia aceasta de a-i face pe alții să se simtă prost? De unde vine nevoia de a categorisi oamenii folosind criterii care de care mai variate și mai lipsite de importanță? Oare doar așa unii oameni se simt mai importanți? Sau se simt cumva amenințați în vreun fel exact de acele persoane față de care au comportament discriminator? Se simt superiori, mai bine, mai puternici aceia care strigă în gura mare după ce au făcut ceea ce și-au dorit? Oare unii oameni chiar nu au conștiință?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu