vineri, 19 iulie 2013

Pappaledig (Concediu de paternitate)

Mi-a plăcut atât de mult cum sună cuvântul ăsta încât nu m-am putut abține să nu îl folosesc în titlu. Pappaledig înseamnă concediu de paternitate.

Să nu credeți că vreau să intru în discuții contradictorii pe marginea acestui subiect. Nicidecum. Vreau doar să vă povestesc ceea ce văd de aproape trei luni.

Oriunde merg, oriunde întorc capul, plin de cărucioare. Cărucioare simple, cărucioare duble cu bebeluși mai mici sau mai mari, dormind, râzând sau jucându-se. Vorba românului, zici că s-a spart țeava și a plouat cu bebeluși. Până aici, nimic deosebit. Ce mi-a atras atenția a fost cine împinge aceste cărucioare. Am numărat într-o zi numărul de cărucioare care mi-au ieșit în cale. Peste cincizeci și asta doar într-o oră de mers prin oraș. Iar în mai mult de jumătate din cazuri, cărucioarele erau împinse de tătici. Aici un tătic singur împinge un cărucior dublu, puțin mai încolo doi tătici plimbându-se cu bebelușii lor, o dată am avut surpriza de a vedea laolaltă patru tătici cu cărucioare stând de vorbă unii cu alții. Zâmbeam încercând să îmi imaginez ce vorbesc, dacă fac schimb de experiențe așa cum făceam noi mămicile în parc. Inițial, mi-am zis că probabil au avut și ei o zi liberă și și-au scos pruncii la plimbare. Dar nu este deloc așa.

Conform legii, în Suedia, părinții au dreptul la 480 zile de concediu de îngrijire a copilului, ceea ce înseamnă că fiecare părinte are câte 240 zile. Și știți ce? Nici unul dintre părinți nu renunță la dreptul pe care îl are prin lege. Dreptul de a petrece clipe, zile, chiar luni de calitate în compania copilului lor.

”Tații români nu profită de concediile pentru creșterea copilului, deși sunt printre cei mai avantajați din UE” posta adevarul.ro în 4 martie 2013. Ce păcat, aș adăuga eu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu